Padelregler

Spelplanen

Padel spelas alltid i dubbelpar. Sporten utövas med fyra rack (en för vardera spelare) och en boll pÄ en spelplan. Spelplanen bestÄr av en rektangulÀr markyta (pÄ 10 x 20 meter) som delas upp pÄ mitten av ett nÀt, vardera sida av nÀtet kallas för planhalva. Varje planhalva delas in i tre olika rutor markerade av raka strÀck. De tvÄ frÀmre rutorna kallas för serverutor och strÀcket som skiljer serverutorna frÄn den bakre delen av planen kallas för en baslinje. Serverutorna och baslinjen Àr enbart relevanta vid serve, i övrigt rÀknas hela planhalvan som en och samma helhet.

Spelregler

Den enkla principen för spel Àr att man ska slÄ bollen sÄ att den trÀffar motstÄndarens planhalva. Lyckas man med detta fortsÀtter spelet, misslyckas man förlorar man den bollen och detsamma gÀller motstÄndarlaget. Att slÄ till bollen med racket Àr det enda tillÄtna sÀttet att föra över bollen och om bollen tar nÄgon annanstans Àn racket (Àven av misstag) förlorar det laget den bollen. Endast en av spelarna fÄr nudda bollen med racket, man fÄr enbart nudda bollen en gÄng och trÀffen mÄste vara ren. Racket Àr utrustat med ett band som spelarna av sÀkerhetsskÀl mÄste ha runt handleden medans de spelar. Att trÀffa bollen genom att kasta racket Àr inte tillÄtet.

Planen i padel omgÀrdas av en genomskinlig vÀgg samt ett metallgaller med hÄl i sig. Det gemensamma med vÀggen och gallret Àr att om bollen nuddat ett dubbelpars planhalva fÄr den studsa pÄ bÄde vÀggen och gallret innan den skjuts över. Skillnaden mellan dessa Àr att gallrets funktion Àr att begrÀnsa var serven fÄr placeras, medans vÀggen kan anvÀndas för att valla bollen pÄ sin egen sida. Som ett allternativ till att slÄ över bollen direkt.

Volley (slag utan att bollen nuddat marken) Ă€r tillĂ„tet pĂ„ allt annat Ă€n serve (se rubrik ”serve”) och ganska vanligt i sporten. Volley över motstĂ„ndarens planhalva Ă€r mot reglerna, men ett sĂ„dant slag Ă€r dĂ€remot korrekt om bollen har nuddat en spelares planhalva och dĂ€refter kommer tillbaka frĂ„n vĂ€ggen.

Serve

Serven Àr det första slaget som startar varje boll. Serven i padel utförs genom att spelaren som ska serva studsar bollen i marken och sedan slÄr ivÀg den nÀr bollen befinner sig under dess midja. BÄde spelarens fötter och bollens studs ska ske bakom baslinjen och frÄn den sida av planen frÄn vilken bollen ska slÄs. Man fÄr inte hoppa medans man servar.

Man har tvÄ servar i padel, vilket innebÀr att man har rÀtt att göra en regelstridig serve men vid ett andra fel förloras poÀngen. Serven ska slÄs diagonalt till motsatt serveruta och om nÄgon del av bollen trÀffar antingen serverutan eller det strÀck som utgör dess yttre kanter sÄ Àr bollen inne. SÄ lÀnge bollen trÀffar serverutan fÄr den vara hur lös eller hÄrd som helst, men den fÄr inte vara sÄ pass sned att den trÀffar gallret efter första studsen. Tar bollen i nÀtet och Àr i övrigt korrekt gÄr serven om, densamma gÀller om bollen bryts innan spelet pÄbörjats.

Padel pÄ tvÄ olika sÀtt

Padel kan spelas pÄ tvÄ olika sÀtt, med eller utan spel utanför planen. För att spel utanför planen ska tillÄtas mÄste spelplanen uppfylla följande kriterier.

1. Spelplanen ska ha ingÄngar pÄ bÄda lÄngsidorna.
2. Varje ingÄng ska vara delad med tvÄ vÀgar ut pÄ varje sida.
3. kanterna pÄ de fyra ingÄngarna ska ha nÄgon form av gummiliknande material som minskar skadorna vid eventuella krockar.
4. TvÄ meter ut frÄn planen och fyra meter brett frÄn vardera sida av nÀtet fÄr det inte finnas nÄgot eller nÄgon som blockerar ytan.

Spel endast innanför planen innebÀr att det lag som fÄr bollen utanför planen vinner poÀnget förutsatt att bollen först trÀffar motstÄndarens planhalva. Detta gÀller dock inte pÄ serve dÀr en studs ut frÄn planen rÀknas som en trÀff pÄ gallret.

Spel utanför planen innebÀr att bollar som inte nuddar marken Àr i fortsatt spel sÄ lÀnge de gÄr ut pÄ lÄngsidan. GÄr bollen dÀremot ut pÄ kortsidan Àr bollen fortfarande vunnen. PÄ vissa spelplaner sÀtts det upp extra galler för att bollar inte ska Äka ut. Detta Àr helt enligt regelverket men mÄste markeras med ett vitt strÀck, trÀffar bollen ovanför det vita strÀcket Àr bollen vunnen och ska inte fortsÀtta spelas. Men om den gÄr utanför pÄ lÄngsidan fÄr en av spelarna pricka motstÄndarnas planhalva och dÀrefter fortsÀtter spelet.

RĂ€kneregler

RÀkningen i padel Àr exakt samma som tennis med den enda skillnaden Àr att padel alltid spelas bÀst av tre set medans det i tennis kan spelas mellan ett och fem set. Varje set vinns genom sex vunna game med en marginal pÄ tvÄ game mer Àn motstÄndarlaget, blir det 6-6 spelar man sudden death. Ett game vinns genom fyra bollar som rÀknas 15, 30, 40, vinst. 40-40 kallas deuce och dÄ fortsÀtter gamet fram tills nÄgot lag vunnit med tvÄ poÀng.

Alla servarna under ett game slÄs av samma spelare, udda servar slÄs frÄn höger och jÀmna frÄn vÀnster. Det ena laget vÀljer vem som ska serva, det andra laget vÀljer dÀrefter vem som ska ta emot och dessa tvÄ spelare kommer sedan att ta emot alla udda servar i setet. Vem som ska serva roteras sÄ att en spelare börjar serva, dÀrefter servar den som tog emot dess första serve, efter det tillbaka till laget som började serva fast med andra spelaren och sist i ordningen Àr lagkamraten till den som tog emot första serven. Den ordningen fortsÀtter man med fram tills det att setet Àr fÀrdigspelat.

Sudden death

Sudden death eller tie-brake spelas efter att det stÄr 6-6 i game i ett set. Det Àr en match till sju dÀr den som vinner med tvÄ poÀng vinner setet. Den som börjar serva i setet börjar Àven serva i sudden death med en serve frÄn höger sida. DÀrefter gÄr serven över till det andra laget som har tvÄ servar som slÄs av samma person, en frÄn vÀnster och en frÄn höger. Matchen fortsÀtter sedan med tvÄ servar var och med samma serveordning som under övriga setet.

Ovanliga situationer

  • Om bollen trĂ€ffar planen och vĂ€ggen/gallret samtidigt rĂ€knas det som planen. Om den trĂ€ffar gallret och vĂ€ggen samtidigt rĂ€knas det som gallret.
  • Om bollen trĂ€ffar ett objekt som ligger pĂ„ planen rĂ€knas det som att den trĂ€ffar planen och dĂ€rmed fortsĂ€tter spelet.
  • Om bollen efter ett korrekt utfört slag fastnar i gallret eller gĂ„r igenom gallret vinns bollen av det lag som utfört slaget.
  • Om bollen studsar ovanpĂ„ metallgallret/vĂ€ggen Ă€r bollen i fortsatt spel. Om bollen fastnar ovanpĂ„ metallgallret/vĂ€ggen vinner det lag som slagit bollen dit.
  • Om bollen gĂ„r sönder under spelet gĂ„r den om.