Padelregler

Spelplanen

Padel spelas alltid i dubbelpar. Sporten utövas med fyra rack (en för vardera spelare) och en boll på en spelplan. Spelplanen består av en rektangulär markyta (på 10 x 20 meter) som delas upp på mitten av ett nät, vardera sida av nätet kallas för planhalva. Varje planhalva delas in i tre olika rutor markerade av raka sträck. De två främre rutorna kallas för serverutor och sträcket som skiljer serverutorna från den bakre delen av planen kallas för en baslinje. Serverutorna och baslinjen är enbart relevanta vid serve, i övrigt räknas hela planhalvan som en och samma helhet.

Spelregler

Den enkla principen för spel är att man ska slå bollen så att den träffar motståndarens planhalva. Lyckas man med detta fortsätter spelet, misslyckas man förlorar man den bollen och detsamma gäller motståndarlaget. Att slå till bollen med racket är det enda tillåtna sättet att föra över bollen och om bollen tar någon annanstans än racket (även av misstag) förlorar det laget den bollen. Endast en av spelarna får nudda bollen med racket, man får enbart nudda bollen en gång och träffen måste vara ren. Racket är utrustat med ett band som spelarna av säkerhetsskäl måste ha runt handleden medans de spelar. Att träffa bollen genom att kasta racket är inte tillåtet.

Planen i padel omgärdas av en genomskinlig vägg samt ett metallgaller med hål i sig. Det gemensamma med väggen och gallret är att om bollen nuddat ett dubbelpars planhalva får den studsa på både väggen och gallret innan den skjuts över. Skillnaden mellan dessa är att gallrets funktion är att begränsa var serven får placeras, medans väggen kan användas för att valla bollen på sin egen sida. Som ett allternativ till att slå över bollen direkt.

Volley (slag utan att bollen nuddat marken) är tillåtet på allt annat än serve (se rubrik ”serve”) och ganska vanligt i sporten. Volley över motståndarens planhalva är mot reglerna, men ett sådant slag är däremot korrekt om bollen har nuddat en spelares planhalva och därefter kommer tillbaka från väggen.

Serve

Serven är det första slaget som startar varje boll. Serven i padel utförs genom att spelaren som ska serva studsar bollen i marken och sedan slår iväg den när bollen befinner sig under dess midja. Både spelarens fötter och bollens studs ska ske bakom baslinjen och från den sida av planen från vilken bollen ska slås. Man får inte hoppa medans man servar.

Man har två servar i padel, vilket innebär att man har rätt att göra en regelstridig serve men vid ett andra fel förloras poängen. Serven ska slås diagonalt till motsatt serveruta och om någon del av bollen träffar antingen serverutan eller det sträck som utgör dess yttre kanter så är bollen inne. Så länge bollen träffar serverutan får den vara hur lös eller hård som helst, men den får inte vara så pass sned att den träffar gallret efter första studsen. Tar bollen i nätet och är i övrigt korrekt går serven om, densamma gäller om bollen bryts innan spelet påbörjats.

Padel på två olika sätt

Padel kan spelas på två olika sätt, med eller utan spel utanför planen. För att spel utanför planen ska tillåtas måste spelplanen uppfylla följande kriterier.

1. Spelplanen ska ha ingångar på båda långsidorna.
2. Varje ingång ska vara delad med två vägar ut på varje sida.
3. kanterna på de fyra ingångarna ska ha någon form av gummiliknande material som minskar skadorna vid eventuella krockar.
4. Två meter ut från planen och fyra meter brett från vardera sida av nätet får det inte finnas något eller någon som blockerar ytan.

Spel endast innanför planen innebär att det lag som får bollen utanför planen vinner poänget förutsatt att bollen först träffar motståndarens planhalva. Detta gäller dock inte på serve där en studs ut från planen räknas som en träff på gallret.

Spel utanför planen innebär att bollar som inte nuddar marken är i fortsatt spel så länge de går ut på långsidan. Går bollen däremot ut på kortsidan är bollen fortfarande vunnen. På vissa spelplaner sätts det upp extra galler för att bollar inte ska åka ut. Detta är helt enligt regelverket men måste markeras med ett vitt sträck, träffar bollen ovanför det vita sträcket är bollen vunnen och ska inte fortsätta spelas. Men om den går utanför på långsidan får en av spelarna pricka motståndarnas planhalva och därefter fortsätter spelet.

Räkneregler

Räkningen i padel är exakt samma som tennis med den enda skillnaden är att padel alltid spelas bäst av tre set medans det i tennis kan spelas mellan ett och fem set. Varje set vinns genom sex vunna game med en marginal på två game mer än motståndarlaget, blir det 6-6 spelar man sudden death. Ett game vinns genom fyra bollar som räknas 15, 30, 40, vinst. 40-40 kallas deuce och då fortsätter gamet fram tills något lag vunnit med två poäng.

Alla servarna under ett game slås av samma spelare, udda servar slås från höger och jämna från vänster. Det ena laget väljer vem som ska serva, det andra laget väljer därefter vem som ska ta emot och dessa två spelare kommer sedan att ta emot alla udda servar i setet. Vem som ska serva roteras så att en spelare börjar serva, därefter servar den som tog emot dess första serve, efter det tillbaka till laget som började serva fast med andra spelaren och sist i ordningen är lagkamraten till den som tog emot första serven. Den ordningen fortsätter man med fram tills det att setet är färdigspelat.

Sudden death

Sudden death eller tie-brake spelas efter att det står 6-6 i game i ett set. Det är en match till sju där den som vinner med två poäng vinner setet. Den som börjar serva i setet börjar även serva i sudden death med en serve från höger sida. Därefter går serven över till det andra laget som har två servar som slås av samma person, en från vänster och en från höger. Matchen fortsätter sedan med två servar var och med samma serveordning som under övriga setet.

Ovanliga situationer

  • Om bollen träffar planen och väggen/gallret samtidigt räknas det som planen. Om den träffar gallret och väggen samtidigt räknas det som gallret.
  • Om bollen träffar ett objekt som ligger på planen räknas det som att den träffar planen och därmed fortsätter spelet.
  • Om bollen efter ett korrekt utfört slag fastnar i gallret eller går igenom gallret vinns bollen av det lag som utfört slaget.
  • Om bollen studsar ovanpå metallgallret/väggen är bollen i fortsatt spel. Om bollen fastnar ovanpå metallgallret/väggen vinner det lag som slagit bollen dit.
  • Om bollen går sönder under spelet går den om.